mandag 14. oktober 2013

Water Marble

Jeg vil av og til legge ut beskrivelser på diverse metoder og designer som jeg prøver meg på innom Nailart . 
Dette gjør jeg bare på hobby basis så er ingen ekspert,men lurer du på noe så er det bare å spørre jeg svarer så godt jeg kan.

Først ut er noe som kalles Water Marble, fritt oversatt blir det Vann Marmor på Norsk, denne gangen var det meg selv som var forsøkskanin :)

Forberedelser:

  • Finn frem et plastbeger. (jeg bruker gammle rømme og yoghurt beger, for dem blir ettervært veldig stygge å det er vanskelig å få vekk lakken)
  • Finn ut hvilke farger du vil bruke(jeg pleier å ta to farger men du kan ha flere),ta også fram gjenomsiktig lakk (base coat og top coat)
  • Du behøver også tandpirkere,topps, neglelakk fjerner og tape.

Da kan du begynne:

  • Du begynner med å legge et lag med base coat, dette for å beskytte neglene (la det tørke)
  • Ta så på tape runt neglene, dette for at du ska slippe å ta bort alltfor mye overflødig farge når du er ferdig.
  • Fyll opp begeret med lunka vann
  • Drypp lakken i vannet, du kommer da se hvordan det sprer seg mot begerets kanter som en ring
  • Drypp så lakken annen vær gang til du syns du har nok, jeg pleier å ha 5-10 ringer. Ikke bruk alltfor lang tid for da kan lakken stivne å bli vanskelig å jobbe med.
  • Lag så et mønster med tuppen av en tandpirker.
  • Dypp en finger (går evt med to fingrer som er ved siden av værandre, men tommelen bør tas alene pga lengdeforskjellen) som er tapet forsiktigt ned i vannet.
  • La den være der.
  • Bruk tandpirkeren til å dra den overflødige lakken til sidene.
  • Du kan nå ta opp fingret av vannet.
  • Legg så på et lag med top coat dette for og beskytte motivet og gi det en finere glans.
  •  Klipp forsiktigt av tapen.
  • Bruk topps og lakkfjerner for å få bort rester som har satt seg på huden.


Tips

  •  Bruk kjøpevann uten kullsyre elller vann som er destilert, det går med vann fra springen også men det blir litt ekstra jobb å rense det i starten.
  • Ikke bruk den billigeste lakken som for eksempel Depend da denne blir for tynn og svak i fargene. Men merker som Isadora, OPI og essie gir etter min erfaring bra resultat.
  • Når du ska bruke gjenomsiktig lakk er det lurt å først bruke noe som heter baselakk (base coat) dette for at den er mere beskyttende en bare en vanlig gjenomsiktig lakk. 
  • Bruk så noe som heter topplakk (top coat) for å avslutte og forseile din design, denne typen av gjenomsiktig lakk gjør at motivene håller seg lengre å får finere glans. 
  • Du kan også male negeln helt ensfarge før du begynner, for eksempel hvit negel å litt mørkere marble. da framheves motivet litt bedre.
Her fikk jeg til et hjerte motiv.


Lykke til med din Water Marble!

Her brukte jeg en billig neglelakks type. Som du ser ble den
ikke like skarp å fargene ble ulik. Jeg brukte rød og svart men
på noen negler så ser det mere ut som rosa og grå.
Her på tomelen ser du et eksempel på hvordan det blir om
du tar opp fingrene igjen før du har rensa bort den
overflødige lakken til sidene. 
Husk at det er umuligt å få motivene like, men så lenge du
bruker samme farger så blir det fina allikevell. 


Til neste gang :)

Ingen kommentarer: