tirsdag 8. oktober 2013

Hva er for lite søvn?!?

Det kommer veldig ann på vem du spørr, men for meg så vet jeg at om jeg får mindre en 10timer så er jeg nesten garantert en "dårlig" dag å jeg blir avhengig av å sove iløpet av dagen, mens om jeg får mellom 11-15timer så finns det mulighet at jeg får en bra dag og for ikke å snakke om at det håller med 1-2timers hvile iløpet av dagen. :)
Jeg er avhengig av en fast døgns ryttme, å god søvnhygene for at formen ska holde seg så stabil som muligt.
Det betyr at jeg skrur av datan kl 21 for å roe ned fra alle inntrykk,  å 2230 ska jeg senest være i seng. Dette funker veldig bra de dagene jeg klarer å sovne, å når døgnsryttmen er som den ska.
Men hva gjør man når  John Blund ikke ønsker å komme deg til unnsettning?!
Mine første år som syk hadde jeg veldige problemer, jeg fikk rett og slett veldig lite søvn å den jeg fikk var det helt forferdlig kvalitet på, til trots for at jeg hadde insomnings tabletter. Det var ofte som jeg la meg 21-22 tiden på kvelden å 5-6 på morgningen drev jeg fortsatt med å telle sauer, men etter vært så har det nå snudd å jeg kan som regel legge meg ved 21-22 tiden for så å stå opp 10-11 på formiddagen. Dette er ikke effektiv soving da det til tider er veldig mye oppvåkninger, men heller det en å ligge våken hele natta.
For litt over en måned siden bestemte jeg meg for å prøve og slutte med sovemedisinen for å komme et skritt nærmere min drøm om å få lappen. Det gikk over all forventning til tross for at jeg har hatt dem vær dag i 4-5år. Men nå er jeg i et lite dilemma de siste tre ukene har jeg vært slått ut å hatt feber vær dag noe som i sin tur har gjort at jeg har sovet veldigt mye, jeg har vært helt våken 6-7 timer/døgn i tre ukers tid. Å nå som jeg er på dag tre uten feber sliter jeg med å komme tilbake til normal ryttme, men idag så ska jeg prøve å ikke sove el hvile på dagen å heller legge meg tidligt ikveld får bare håpe at det ikke gjør at febern kommer tilbake..


Til neste gang :)

Ingen kommentarer: