torsdag 10. oktober 2013

Må Bør Kan?!?

Livet er fullt av ting man MÅ gjøre, men må man virkelig allt?
Jeg går til en psykriatisk sykepleier 1-2 ganger i måneden, noe som har hjelpt meg veldigt mye på mange måter. Vi prater om kosthold, balansen mellom hvile og aktivitet, hjelper til med å utforme søknader, jeg får tips på hvordan takle værdagen på best mulig måte men også hvordan håntere følelser som dukker opp. Dette tilbudet har vært helt toppen for meg på mange måter, å er noe jeg rekomenderer på det sterkeste.
Ved en av våre samtaler nevnte jeg at jeg blir stressa å sliten for at jeg føler at jeg ikke får gjort allt jeg må,å at det ofte resulterer at jeg ikke får gjort noe i det hele tatt for for iogmed stressen kommer smertene og utmattelsen. Jeg fikk da en liten hjemme lekse at vær søndag sette meg ned å lage en liste på ting som skulle bli gjort iløpet av uka, der etter lage tre poster
1. Hva må gjøres?
2.Hva bør gjøres?
3. Hva hadde vært fint om ble gjort?
Dette var vanskligere en jeg hadde trodd, men når jeg fikk ner det på papir så såg jeg jo hvor jeg måtte forandre tankesett. Selv om jeg fortsatt lett blir stressa å overveldet over ting jeg må gjøre så vet jeg at det bare er å lage en liste å ta ting i tur og orden.

Sånn såg min første liste ut når jeg satte den opp selv

MÅ GJØRES                          BØR GJØRES                  HADDE VÆRT FINT
Ringe nav                                 Finne frem julepynt
Bestille legetime                       Bake
Handle                                     Pynte
Støvsuge                                  Kjøpe julegaver
Vaske                                      Ordne julekort
Vaske klær                              Skitur
Legge sammen klær
Lage mat
Lage julegaveliste


Etter å ha snakket litt sammen ble den samme lista litt annerledes, men det ska sies at jeg liker å være i god tid så dette var i starten av desember  ;)


MÅ GJØRES                  BØR GJØRES                           HADDE VÆRT FINT                        
Ringe nav                          Handle                                         Vaske
Støvsuge                           Julegaveliste                                 Legge sammen klær
Vaske klær                       Bestille legetime                           Finne fram Julepynt
Lage mat                          Julekort                                         Bake
                                                                                              Skitur
                                                                                              Pynte
                                                                                              Kjøpe julegaver
Det er faktis ganske mye man IKKE må gjøre, man må bare lære seg å skille det ut.
Lykke til!!

Til neste gang :)

Ingen kommentarer: