onsdag 9. oktober 2013

En typisk dag!

Alle er vi forskjellige, å selv med en og samme diagnose så har man forskjellige hinder og plager i hverdagen.
 Formen varierer fort fra uke til uke fra dag til dag ja tom fra time til time, men allikevel så er det liten forskjell.
Alle dager har et og samme utgangspunkt, min ME tar ikke hensyn til at det er helg eller ferie tider. Jeg er like mye syk på en hvilken som helst Tirsdag som jeg er på Julaften.
Dette kan være vanskeligt å forstå for venner og familie som man ikke ser så ofte, for man gir allt for å få det beste ut av tiden sammen.
Jeg er ekspert på å smile og se frisk ut, å veldig dårlig på å si ifra om jeg ikke klarer mere. Hvilket resulterer i at jeg krasj lander å da ikke klarer å ha noen særlig sosiale omgang på opptil flere uker, da er det bare jeg og senga/sofan.
Dette er noe jeg jobber med å en dag ska jeg ikke lengre være ekspert på falskt smil o bite tenna sammen men på å si som det er og si STOP jeg klarer ikke mere.
Det finns mange ting som man gjør uten å tenke over når man er frisk, tanken på at det tar energi finns ikke. Sånn ska det jo være for er man frisk så har den lille energi bruken ikke noe å si på helheten.
Men for en med tex ME så kan disse små tingene som foreksempel  spise og dusje være en umulig oppgave, for det handler ikke bare om å spise og dusje, du må ta fram maten først å du må tørke deg etter dusjen.
Uttrykket "Du ser jo så frisk ut" får man ofte høre når man er ute å møter på kjente å det er på sett og vis sant for når man har en grei dag så blir det gjerne til at man anstrenger seg litt ekstra for å se litt frech ut. Men husk det er de dagene du ikke ser meg i det hele tatt som jeg er som sykest..

Jeg skriver i perioder en form for dagbok for å se hva jeg faktis orker å hvordan formen er her kommer et utdrag fra hvordan en typisk god dag er for meg

BRA DAG

09:00 Klokka ringer, våkner med høypuls å ubehag i kroppen. Bruker 20 min på at øynene ska bli vant til å være åpne uten at det gjør ont. Reiser meg forsiktigt opp for å ikke bli så svimmel, spiser et knekkebrød å litt smoothe før jeg går på badet for en dusj.

11:00 Spiser litt havregrøt før jeg legger meg å hviler på sofan.

11:55 Finner frem flaska med smoothe som ska med ut, pusser tenna og går til bussen

13:00 Legetime

13:30 Handle litt mat, kjenner meg veldigt sliten så bestiller Taxi hjem

14:15 Hente posten, Hviler på sofan

16:30 Middag

17:30 Hvile

18:00  Sette på en vask, støvsuge, prate i telefon

19:30 Se serier

21:30 Stenge av datan, pusse tenna og legge meg

22:30 Ser på klokka siste gang før jeg sovner

 Mitt største ønske er å bli frisk, tenk å klare å jobbe en hel dag å alikevell orke spise mat med familien å kanskje tom ta en trenings tur.. Hvilken drøm!! Å en dag ska den bli virkelig :)


Til neste gang ;)

3 kommentarer:

Cecilie sa...

Heisann!
Nå har jeg lest det meste som er kommet de siste ukene her hos deg, og det er mye å kjenne seg igjen i... Tenkte jeg måtte legge igjen et lite spor denne gangen, ikke alltid jeg orker det. Varm klem med ønsker om stunder der alt kjennes godt ut.nsr

Cecilie sa...

oopps...
sånn hvis du lurer, nsr står ikke for noe! Var bare hodet som ikke funket og så havnet "koden" for å kunne publisere på feil sted ;)

Anita sa...

Hei Cecilie!!

Så koseligt at du kommer inom å legger igjen en kommentar, er ikke så ofte jeg gjør det heller ;) Men er jo kjekkt å skrive av seg litt av og til ;)
Hehe, ska ikke være greit med alle disse kodene og styr..
Takk for det å klem tilbake med ønske om en god helg selv om det er en dag fortidligt ;)