lørdag 21. september 2013

Jaa, dem er her!!

Siden formen med ME går så mye opp og ned er det viktigt å finne bra løsninger til hvordan man ska klare livet best muligt når helsa svikter.
Det kan være allt fra energi økonomisering til ulike hjelpemiddler. 
Jeg har det specielt det siste året slitt men en til tider veldig plagsom lyd og lys følsomhet, så mitt første skritt har vært å skaffe ørepropper. 
Etter å ha prøved ulike typer som finns på bla apoteket uten ønsket effekt dro jeg i mitten av august til HANTEK som håller til på Lambersæter i Oslo for å skaffe formstøpte ørepropper.
Den turen tok veldigt på kreftene som jeg egentlig ikke hadde, men nå når jeg har fått dem så føler jeg at det var såå vært det. 
Tre uker etter støpinga så kom dem i postkassa, det koster endel men heldivis så fikk jeg det dekka av Nav/hjelpemiddelssentralen.
Jeg kjøpte to ulike varianter en for soving og et par som ska ta bort støy som man kan oppleve litt her og der. 
www.hantek.no er nettsiden der man kan bestille time for og få støpt sine egne ørepropper.

Dette er øreproppene som ska brukes på natta.
Dem gir veldi god lyd demping,men man hører
høye lyder som brann/hus alarmer. 
Disse tilhører PRO serien, man kan der få ulike
filter som sorterer bort lyden. Jeg har PRO20,
som hjelper meg å få ned bakrunns støt tex på
bussen,butikken eller når man er der det er
mye folk.


Til neste gang :)







Ingen kommentarer: