onsdag 4. mars 2009

mestrings kurs!

Igår var det ergoterapeuten sin tur. En ergoterapeute er en som hjelper pasienter med tekniske hjelpemiddler å lærer pasienten å mestre værdagen.
Litt om va som ble sagt:

Va gjør at mange med M.E sliter med daglige aktiviteter?
  • Lite krefter og energi
  • Dårlig søvn
  • Smerter
  • Kognitive problemer
Hva er anstrengende?
  • Å stå el gå over lengre tid
  • Å bruke armene mye
  • Å gå i trapp el bakke
Du bruker 11 ganger så mye energi på å "jobbe" bøjd som å jobbe i midjehøjde
Du bruker 4ganger så mye på å strekke deg.
Skriv opp ting du ska huske,det tar MYE energi å prøve og huske på ting.
Energibesparende metoder
de4 P`er
  • Prioritering
  • planlegging
  • plassering
  • pauser
Utfordringer man møter
  • Vaner
  • selvbilde
  • Forventninger/krav fra andre
  • Fysiske omgivelser
  • Livssituasjon
  • økonomi
Revurdering av daglige rutiner, spør deg selv
  • Er denne aktiviteten nødvendig/viktig? (en aktivitet kan være viktig for at du ska føle deg bedre)
  • Må jeg gjøre den el kan jeg deligere/gjøre den sammen med andre?
  • Når ska jeg gjøre den?
  • Hvor ofte ska jeg gjøre det?
  • Hvor mye skal jeg gjøre hvor lenge?
  • Hvor ska jeg gjøre den?
  • Hvordan ska jeg gjøre den?
Hvordan utføre aktiviteter?
  • Dytt istedenfor og bære
  • Sitt isteden for og stå (el varier)
  • Tempo: start roligt,lav/moderat tempo å husk pauser (se på dem gamle og lær)
Det er ingen skam å ta emot å bruke hjelpemiddler for å klare værdagen bedre.

Ingen kommentarer: